Psychomotoriek

Problemen binnen de motorische ontwikkeling kunnen voorkomen bij kinderen. Een nieuwe functionele motorische vaardigheid aanleren duurt langer en vraagt meer herhaling. Vaak worden kinderen aangemeld omdat schrijven een uitdaging vormt. Deze therapie is veel ruimer waardoor ook andere vaardigheden verbeterd kunnen worden. Hieronder bevindt zich een overzicht van de vaardigheden waarbinnen hulp aangeboden kan worden.

Grove motoriek:

  • Evenwicht
  • Coƶrdinatie: lopen, springen, traplopen, enz.
  • Balvaardigheden: gooien, mikken en vangen van een bal

Fijne motoriek:

  • Reiken
  • Grijpen
  • Loslaten
  • Inhandmanipulatie
  • Knippen en Plakken
  • Scheuren
  • Parels rijgen
  • Bimanuele vaardigheden
  • Schrijfmotoriek
  • Leren typen

Aanleren van dagelijkse motorische vaardigheden:

  • Veters strikken
  • Hanteren van bestek
  • Knopen of ritsen sluiten/ openen

Basisvaardigheden:

  • Lichaamsschema
  • Lichaamsbesef
  • Ruimtelijke oriĆ«ntatie en inzicht in ruimtelijk begrippen: werken met constructiemateriaal, plaats in de ruimte en op papier, richtingen, enz.
  • Lateralisatie: handvoorkeur, overkruisen van de middellijn
  • Visuo-motorische vaardigheden

Bij aanvang wordt een gestandaardiseerd psychomotorisch onderzoek afgenomen. Op basis van de resultaten wordt nagegaan of er een achterstand is binnen de motoriek en worden behandelingsdoelstellingen opgesteld. Het onderzoek bestaat uit:

  • Afname van vragenlijsten
  • Testen van de grove en fijne motoriek (movement ABC)
  • Testen van de visueel-ruimtelijke vaardigheden (VMI)
  • Schrijfmotoriek (SOS-2)
  • Kwalitatieve observaties van activiteiten en bewegingen
  • Onderzoek van houding, spieren en gewrichten

Van het onderzoek wordt een verslag geschreven en wordt uitgelegd met de ouders.

Soms gaan deze problemen al of niet samen met een gedrags-, concentratie- en/of leerprobleem zoals: dyslexie, dyscalculie, linksgerichtheid, dyspraxie (DCD), aandachtsstoornis met hyperactiviteit (ADHD), aandachtstekortstoornis (ADD), autisme spectrum stoornis (ASS). Ook kunnen kinderen met andere problemen zoals een depressie, psycho-somatische klachten, angststoornis, Gilles de la Tourette en een hechtingsstoornis in combinatie met motorische problemen terecht voor therapie.